Etter 102 år som studentidrettslag ved Universitetet i Oslo (UiO) har vi mistet status som studentforening.

Vi beholder vår identitet

Denne skilsmissen skal vi overleve. Vi vil fortsatt være et studentidrettslag med gode vilkår for alle studenter. Vi beholder Minerva i vår fine logo og skal fortsatt delta på Universitetsmatchen med danskene.

Vi mister noen praktiske goder

Som godkjent studentforening kunne vi ha kurs- og møtelokaler lokaler på Blindern, og vi i styret fikk tilbud om kurs, nettsider og e-post o.l. gjennom SiO foreninger. Vi kunne også søke om ulike typer støtte, som vi ikke har benyttet oss av, og vi kunne delta på foreningsdagen, hvilket vi gjorde i år.

Hva må du merke deg?

Bakgrunn og vedtak fra UiO

Akademisk Skytterlag ble stiftet på UiO 5. mai 1922, og vi har vært et studentlag ved universitetet siden den gang. Vi ser på oss selv primært som et studentlag ved UiO, og vi rekrutterer flest medlemmer derfra. Vi har også identitet som et UiO-lag, bl.a. når vi konkurrerer med tilsvarende skytterlag i Århus og København (det prestisjetunge «Danskestevnet»). Vi har medaljer med universitetets logo (universitetsmesterskapsmedaljen), noe som visstnok fra gammelt av er godkjent av universitetet. Historisk har vi også hatt stedlig tilknytning: da UiO var et eget heimevernsområde, utgjorde Akademisk Skytterlags medlemmer kjernen.

Vi har ønsket å bli værende ved UiO, og har derfor vist til unntaksregelen. Men UiO har ikke ønsket å gi oss unntak fra hovedregelen som bla. sier at foreningen må bestå av minst 75 % studenter eller tidligere UiO-studenter. 50 % av medlemmene må være semesterregistrert ved UiO gjeldende semester og 50% av styret må være studenter.

Av våre 281 aktive medlemmer på kontrolltidspunktet, var det 147 som sa at de har vært eller er studenter ved UiO. Styret hadde 50 % studenter fram til 2021. Det blir stadig vanskeligere å oppfylle dette kravet blant annet fordi vi har behov for at styremedlemmer skal kunne kan ta med seg våpen. Den nye våpenloven fra 2021 har strammet inn, slik at ansvarlige ikke kan låne våpen uten selv å ha personlig våpenløyve, noe de færreste av våre studentmedlemmer har.

Etter at vi i 2016 mistet skytebanen på Norges Idrettshøgskole og flyttet til banen på Ekeberg har vi gradvis opplevd en endring i medlemsmassen. Færre fra Blindern er blitt med, samtidig som vi pga. krav om implementering av Norges Idrettsforbunds normalvedtekt har åpnet for andre. Vi har ikke kompensert for dette med å være oppmerksom på å jobbe særlig med rekruttering fra UiO, men har deltatt på foreningsdagene.

Les mer om foreningsreglene her:

Kort oppsummert: Dette går bra.