Hvem kan bli med?

Akademisk Skytterlag retter seg primært mot studenter ved Universitetet og høgskolene i Oslo. Vi har medlemmer fra alle fakultetene ved Universitetet i Oslo, samt Høgskolen i Oslo, BI, Menighetsfakultetet og Politihøgskolen.

Det er ikke noe krav om at du er student, men studenter har rimeligere medlemsavgift ved å vise gyldig studentkort med betalt semesteravgift for det inneværende semesteret. På begynnerkursene pleier kjønnsfordelingen å være nær 50/50.

Hvordan blir du medlem i ASL?

For å kunne bli med på våre aktiviteter, må man melde seg inn i laget og gjennomføre et sikkerhetskurs. Vi arrangerer rimelige kurs minst to ganger i året. Ingen får delta på trening med kruttvåpen uten å ha bestått sikkerhetskurset. Kurset er også gyldig som sikkerhetskurs for de fleste andre pistolklubber i Norge, vi utsteder et diplom ved godkjent kurs.

Sikkerhetskurs blir vanligvis avholdt ved starten av hvert semester (eventuelt når ventelistene har blitt fulle ved veldig stor pågang). Kurset går over tre dager à tre timer. Meld deg på ved å sende en mail til de kursansvarlige på kurs@akademiskskytterlag.no

Tidligere medlem som vil tilbake? Om du allerede har gjennomgått og fått godkjent sikkerhetskurs hos ASL, send e-post til styret med bekreftelse på godkjent kurs fra tidligere.

Bytte klubb eller sidemedlemskap?

Er du medlem i annet skytterlag og vil til ASL? Dersom du melder overgang fra annet skytterlag, send en e-post til styret som vil vurdere om sikkerhetskurset er gyldig (ingen kurs fra politiet eller militæret er gyldige som sikkerhetskurs i ASL). Send oss:

• Kursbevis eller bekreftelse fra tidligere klubb på gjennomført sikkerhetskurs.
  • Personalia til registrering i medlemssystemene.
  • Bekreftelse fra annen klubb om ingen utestående avgifter osv.

Vi MÅ ha kursbevis eller bekreftelse på sikkerhetskurs. Unntak kan vurderes på individuell basis, men det er ingen garanti at ett ti år gammelt kurs uten bevis kan godkjennes.

Hvor er skytebanene?

Pistolbanen er i Ekeberg idrettshall. Det er gratis parkering ved hallen. For dem som reiser kollektivt, er det lettest å bruke trikk 13 eller 19 til Sportsplassen (holdeplassen Jomfrubråten er litt nærmere, men den er stengt hvis du reiser fra sentrum). Det går også an å ta buss 23 til Simensbråten og gå over Ekebergsletta ved Ekeberg skole. Buss 34 og 74 stopper utenfor hallen.

Rifle skyter vi på Løvenskioldbanen i Bærum kommune (Klikk her for kart). Trening her kommer i stand etter avtale enten på en pistoltrening eller på mail. Ønsker du å trene rifle i regi av Akademisk Skytterlag, er det derfor viktig å stå følge med på riflegruppa på Facebook. I sesongen er det ofte»Rifledager», hvor klubbens utlånsrifler tas med og man ofte kan prøve andres rifler. Bedre beskrivelse av rifleaktiviteten og hvordan man finner banen finnes på riflesiden https://akademiskskytterlag.no/rifleskyting/

Feltpistoltrening foregår på Løvenskioldbanen. På samme måte som med rifletrening må disse treningene avtales på forhånd. Her skyter vi også våre feltstevner.

Nødvendig og påbudt utstyr

Hørselvern: Hørselvern er absolutt nødvendig og påkrevd på alle baner. Pass på ved kjøp av hørselvern at disse er tiltenkt skyting; industrihørselvern er ikke bra nok!

Beskyttelsesbriller: ASL anbefaler bruk av splintsikre briller. Vanlige briller beskytter også noe (kruttslam og tomhylser), men kun med linser i plast. Beskyttelsesbriller finnes på f.eks. Clas Ohlson, eventuelt kan du bruke vanlige briller med plastoptikk.

Priser 2024

Som studentlag har vi forholdsvis rimelige priser.

• Medlemskontingent for studenter, per år: 650,-
  • Medlemskontingent for ikke-studenter, per år: 1000,-
  • Sikkerhetskurs studenter: 700,- (Obligatorisk, engangsbeløp)
  • Sikkerhetskurs ikke-studenter: 1400,- (Obligatorisk, engangsbeløp)
  • Sidemedlemskap for deg som er hovedmedlem i en annen klubb:
    • Sidemedlemskap for studenter, per år: 400,-,
    • Sidemedlemskap for ikke-studenter, per år: 750,-
  • Melder du deg inn etter 30. september, tilbyr vi redusert medlemskontingent ut året.
    • Studentmedlem: 350,- ut året
    • Ikke-student: 700,- ut året
    • Sidemedlem, student: 250,- ut året
    • Sidemedlem ikke-student: 600,- ut året